پیش بینی سال 2020 لیتوانی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

لیتوانی در سال 2019 از رشد خوبی برخوردار بود اما پیش بینی می­شود که در سال 2020 عمدتاً به دلیل عوامل بیرونی، این رشد کاهش یابد.

رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2019 مطابق پیش بینی­های بانک مرکزی اروپا برای بازسازی و توسعه (EBRD)، کمیسیون اروپا، صندوق بین المللی پول و صندوق بین المللی پول در محدوده 3.4-3.8% مشاهده می­شود.

این امر به عواملی از جمله بازده بهتر کشاورزی در مقایسه با سال 2018 کمک کرده است که برخی از اقتصاددانان را ترغیب کرده پیش بینی­های اولیه خود را برای سال افزایش دهند. طبق EBRD، رشد «مصارف خانوار، سرمایه گذاری و صادرات» حمایت می­شود، به این صورت که با اصلاحات هزینه کرد مالیاتی، وزنه­ی مالیاتی را کاهش داده و آن را برای تقویت هزینه­های خانوار فراهم خواهند کرد، این در حالی است که رشد سرمایه گذاری همچنان قوی بوده و جذب بودجه از اتحادیه اروپا نیز بهبود می­یابد.

آخرین اطلاعات موجود از آمار لیتوانی نشان می­دهد که رشد تولید ناخالص داخلی لیتوانی در سه ماهه سوم با 3.6٪ کاهش مواجه شده است.

پیش بینی می­شود تورم قیمت مصرف کننده در سال 2019 حدود 2.3٪ و در سال 2020 در حدود 2.2٪ باشد.

با نگاه به آینده، اجماع این است که رشد اقتصادی لیتوانی در سال 2020  کند شود.

رشد پروژه­های صندوق بین المللی پول در سال 2020 به 2.7٪ کاهش می­یابد. کمیسیون اروپا 2.4٪ رشد را پیش بینی می­کند. و به صورت خوش بینانه حتی EBRD 2.3٪ خواهد بود، و پیش بینی خود را در هنگام انتشار آخرین گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه ای در اواخر سال 2019 ، به سمت پایین نشان داده است.

کمیسیون اروپا در پیش بینی پاییز خود گفت: «با توجه به ضعف محیط بیرونی ضعیف که در سال­های 2020 و 2021 انتظار می­رود، رشد پیش بینی می­شود که به پیشرفت تقاضای داخلی متکی باشد و از این رو پیش بینی می­شود تا 2.4٪ متوسط باشد.»

براساس گفته سوئدبانك، «[در سال 2020] با تداوم ضعف جهانی سرعت رشد و توسعه جوامع کم­تر خواهد شد. در حالی که خطرات فوری مربوط به Brexit کاهش یافته است، هنوز هم می­تواند تعجب آور باشد [در سال 2020]. ما انتظار نداریم آتش بس موقت بین ایالات متحده و چین برای حل معضل تجارت مفید باشد و تهدید تعرفه­های خودرو نیز همچنان وجود دارد.»

با توجه به عدم اطمینان پیرامون Brexit ، EBRD خاطرنشان می­کند که لیتوانی و لتونی، بزرگترین صادرکنندگان چوبی و محصولات غذایی اتحادیه اروپا به انگلستان هستند، اگرچه صادرات کالاهای نهایی و واسطه­ای از قسمت شرقی اتحادیه اروپا به انگلیس نسبتاً متوسط است.

آژانس رتبه بندی فیچ، که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی در سال­های 2020-2021 حدود 2.5٪ باشد، گفت: در حال حاضر نشانه­هایی از کندی پیشرفت وجود دارد زیرا رشد فروش «خرده فروشی» در ماه اکتبر اندکی به 4.2٪ کاهش یافت و تولید صنعتی نیز 2٪ کاهش یافت.

 

در میان مدت، اصلی ترین خطرات برای چشم انداز لیتوانی، عوامل ساختاری و جمعیتی است.

بحران بازار کار که کشورهایی را در سراسر اروپای مرکزی و شرقی را تحت تأثیر قرار داده است، در حال حاضر به کاهش رشد اولیه در لیتوانی کمک کرده است و شرکت ها در پاسخ به سرمایه گذاری در سیستم ها مشغول هستند. EBRD گفت: «سرمایه گذاری بیشتر در بهره وری می تواند تا حدودی روندهای منفی جمعیتی مرتبط با پیری و مهاجرت را جبران کند.»

با این حال، در نشانه اینکه بحران کار در حال کاهش است، کمیسیون اروپا اظهار داشت که قرار است مهاجرت در سال­های آینده از مهاجرت فراتر رود. «اگرچه تعداد جای خالی باقی مانده است، تا حدودی کارگران کشورهای غیر اتحادیه اروپا به کاهش کمبود نیروی کار، به ویژه در بخش حمل و نقل و ساخت و ساز ، کمک می کنند.» پیش بینی می شود بیکاری در حدود 6.2٪ باقی بماند و بازار کار همچنان محکم باشد و باعث افزایش دستمزدها شود.

 

از نظر بخش­ها، لیتوانی در مناطق نو ظهور مانند فناوری و تجدیدپذیرها شاهد گسترش بوده است.

 

در حالی که لیتوانی هنوز موفقیت های استونی در بخش فناوری را به دست نیاورده، به یک ستاره در حال رشد تبدیل شده است. یک شرکت لیتوانیایی، Voltas IT، در رده جدیدترین رتبه بندی Deloitte CE Fast 50 از سریعترین شرکت های فنی در حال رشد از منطقه قرار گرفت و لیتوانی با جدیدترین نظرسنجی کیفیت زندگی دیجیتال (DQL) با بالاترین رتبه در سطح کشور از منطقه منتشر شد. متخصص Surfshark. و لیتوانی در سال 2019 نخستین اسب شاخدار خود - یک استارتاپ فناوری با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار - را در بازار پوشاک Vinted بدست آورد.

 

به دنبال تصویب استراتژی جدید ملی انرژی در سال 2018، لیتوانی در پی تقویت تولید انرژی بادی است به ویژه، که تأکید زیادی بر تجدیدپذیرها دارد. هدف این کشور این است که تا سال 2030 حدود 45 درصد از توان مصرفی آن تجدید پذیر باشد. از جمله برنامه های سرمایه گذاری برای این بخش، انرژی اروپا A / S قصد دارد 500 مگاوات نیروگاه بادی را در سه سایت در لیتوانی بنا کند، همانطور که در ماه نوامبر اعلام شد.

 

یک سال انتخابات دیگر در پیش رو

مانند سال 2019، که انتخاب بانکدار سابق Gitanas Nauseda به عنوان رئیس جمهور را شاهد بود، سال 2020 یک سال انتخاباتی است. انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود.

نخست وزیر، سولیوس اسكورنلیس پس از عدم دستیابی به دور دوم در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئیه 2019 گفت می­رود، اما او بعداً نظر خود را تغییر داد و در جایگاه خود باقی ماند. وی علی رغم دریافت درمان لنفوم، کار خود را تا پایان سال 2019 ادامه داد.

اسكورنلیس و دولت ائتلاف وی اخیراً مورد هجوم رسوائی قرار گرفته اند. در ابتدای ماه دسامبر، نوسدا از اسكورنلیس خواست كه از كمسیون اخلاق بخواهد تا تصمیم خود را برای اختصاص حدود 150،000 یورو برای هموار كردن خیابانی در نزدیك خانه نخست وزیر ارایه دهد. وزیر حمل و نقل و ارتباطات، جاروسلاو نارکویچ نیز به دلیل تصمیم خود مبنی بر اخراج هیئت مدیره «لیتوانی پست»، مورد انتقاد قرار گرفته است.

نظرسنجی Vilmorus، که توسط روزنامه Lietuvos Rytas در ماه نوامبر منتشر شده، نشان داد که کمتر از یک چهارم از مردم به احزاب سیاسی اعتماد می کنند، با از دست دادن اعتماد به نفس شدید نسبت به ماه قبل. 60.9٪ به مجلس اعتماد ندارند و 29٪ به دولت اعتماد ندارند. رئیس جمهور با 64٪  مورد اعتماد قرار دارد، اما 91.6٪ (بیش­ترین اعتماد) متعلق به آتش نشانان است.

 

در مورد روابط با همسایگان خود، لیتوانی، عضو ناتو، مانند سایر کشورهای بالتیک، روابط با مسکو را دچار مشکل کرده است، اگرچه روسیه بزرگترین شریک تجاری شخصی لیتوانی است، همچنین تنش هایی بین ویلنیوس و مینسک در مورد ساخت نیروگاه هسته ای Astravyets در بلاروس وجود دارد. احداث این نیروگاه باعث ایجاد نگرانی در امنیت در لیتوانی شده است، اما ویلنیوس نتوانسته است سایر کشورهای بالتیک را برای تحریم برق تولیدی یان نیروگاه هم نظر کند.

 

مازاد بودجه متوسط برای سال 2020 برنامه ریزی شده است

بودجه دولت 2020 لیتوانی با مازاد متوسط متوسط دولت 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی برنامه ریزی شده است.

پیش بینی می شود درآمد بودجه دولت مرکزی 9 درصد نسبت به سال قبل از آن، یعنی به 11.545 میلیارد یورو برسد، در حالی که پیش بینی می شود هزینه های این کشور 8 درصد افزایش یابد و به 12.646 میلیارد یورو برسند، رسانه های محلی گزارش دادند که این لایحه به مجلس ارسال می شود. توسط مجلس در 18 دسامبر مخالفت هایی نیز ابراز شده است.

در میان زمینه های کلیدی هزینه، لایحه بودجه 327 میلیون یورو اضافی برای حقوق بازنشستگی و 149 میلیون یورو برای افزایش سرانه ماهیانه فرزندان در نظر گرفته شده است. در مورد خودروهای آلاینده و گسترش پایه مالیات بر املاک و مستغلات نیز مواردی در نظر گرفته شده است.

پیش از تصویب بودجه، دولت تحت فشارهای سنگین برای افزایش هزینه ها در شاخه های مختلف قرار داشت. به تازگی، معلمان در ماه دسامبر یک اعتصاب هشدار دهنده برگزار کردند که خاطرات ناخوشایند از اعتصابات را در سال گذشته به همراه آورد که باعث شد وزیر آموزش و پرورش آن زمان لیتوانی مجبور به استعفا شود. اساتید مختلف دانشگاه در ویلنیوس نیز راهپیمایی لازم را برای مطالبه پول بیشتر انجام دادند. در همین حال، کشاورزان به طرح افزایش مالیات بر سوخت اعتراض کردند.

در آینده انتظار می رود لیتوانی از اتحادیه اروپا پول کمتری دریافت کند،  در حالی که کمک های اتحادیه اروپا غالبا رشد خواهد کرد. همچنین این کشور همچنین متعهد شده است تا سال 2030 هزینه 2.5٪ تولید ناخالص داخلی را برای دفاع هزینه کند.

 

بدهی دولت لیتوانی متوسط است و از سال 2015 با روند نزولی روبرو بوده است.

کمیسیون اروپا انتظار دارد که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در چند سال آینده «نسبتاً پایدار» باقی بماند. لیتوانی پیش از این بودجه را برای تهیه باز پرداخت اوراق قرضه در اوایل سال 2020 انباشته کرده است، و اندکی نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را بالا می برد. 36.3٪ ، از 34.1٪ در سال 2018. «تأثیر مثبت باز خرید اوراق قرضه با تجمع مداوم وجوه لازم برای همان تمرین در سال های 2021 و 2022 مقداری تعادل خواهد یافت.»

آژانس رتبه بندی فیچ پیش بینی کرده است که بدهی ناخالص دولت (GGGD) به 37٪ از تولید ناخالص داخلی در سال 2019 افزایش یابد و این نشان دهنده پیش پرداخت مالی اوراق بهادار سال 2020، قبل از سقوط به 35.1٪ از تولید ناخالص داخلی تا سال 2021 است که به دلیل مازاد اولیه پایدار رخ می دهد.

فیچ در هنگام تأیید رتبه پیش فرض صادرکننده ارز خارجی کشور (IDR) در «A» با چشم انداز مثبت در آگوست 2019 خاطرنشان کرد: لیتوانی از ساختار بدهی مطلوب برخوردار است و پویایی نسبت به همسالان خود دارد، با پرداخت سود کمتر (2.6٪ از درآمدهای دولت در برابر میانگین A فعلی 4.0٪) و سر رسیدهای طولانی (میانگین سررسید متوسط 8.0 سال).

 

بخش بانکی مقاوم اما در معرض خطر است

آخرین بررسی کیفیت دارایی از بخش منتشر شده توسط Lietuvos bankas در آگوست سال 2019 اشاره دارد که بانک ها سودآور بوده اند و در برابر شوک های خارجی مقاوم هستند. در این گزارش آمده است: «آزمایش استرس نشان می دهد که بانک های عامل در لیتوانی قادر به تحمل رکود اقتصادی چشمگیر هستند.»

با این حال، این گزارش همچنین به میزان «قابل توجهی» در این بخش اشاره دارد، که اهمیت سیستمی بانک های انفرادی را بالا می برد، و ممکن است در افزایش نرخ بهره وام های جدید خانوار و شرکت ها نقش داشته باشد.

در این گزارش آمده است: «خطرات اصلی برای ثبات سیستم مالی لیتوانی، اصلاح احتمالی عدم تعادل در کشورهای نوردیک و تشکیل چرخه مالی بالقوه پایدار در لیتوانی است.»

چنین رویدادی می تواند به عنوان مثال از «رو به وخامت گذاشتن محیط خارجی، افزایش حق بیمه خطر در بازارهای جهانی مالی و نگرانی های مربوط به معاملات احتمالی پولشویی از طریق برخی بانک های نوردیک باشد.»

بخش های بانکی بالتیک طی چند سال گذشته توسط یک سری رسوایی ها ضعیف شده است، هرچند که در سال 2019 تمرکز بیشتر به استونی و لتونی بود نه لیتوانی. این امر باعث شده است تا برخی از خانه های مهم بانکی اسکاندیناوی، که برخی از آنها در کانون رسوایی های اخیر قرار دارند، تعهدات خود را به این منطقه بررسی کنند. Danske Bank خروج خود از کشورهای بالتیک را در فوریه سال 2019 اعلام کرد و سه ماه بعد Handelsbanken   گفت. تجارت بالتیک آن «ارزش هزینه ای نداشت». هرچند که سوئد بانک تعهد خود را به لیتوانی تمدید کرد و مرکز فناوری مالی Barclays ، Rise Vilnius را در ماه مه سال 2019 خریداری کرد.

 

مقامات لیتوانی از پایان سال 2019 مراحل مختلفی را که در بخش بانکی تأثیر گذار بود، شروع کردند.

به نظر می رسد دولت در قبال طرح مالیاتی بر دارایی های بانکی سرد شده است، اما طبق بودجه سال 2020 مالیات شرکت ها برای بانک ها از 15٪ به 20٪ افزایش می یابد. همین کمیته همچنین ایده ایجاد بانک تجاری دولتی را مطرح کرده است و رئیس جمهور جیتاناس نوسدا به نفع این ایده صحبت کرده است.

logo-1.png
Honorary Consulate of the Republic of lithuania in I.R.Iran
Address: No. 13, Changizi Alley, Alef St., Velenjak, Tehran
Phone number: +982122039585
E-mail: Info@lithuania-consulate.ir
Copyright © 2019 Lithuania-consulate.ir All rights reserved. 
Honorary Consulate of the Republic Lithuania in I.R.Iran

Search